Moganshan Road 50 - graffiti și artă contemporană chineză în Shanghai

O legendă urbană zice că unul dintre primii artiști moderni de graffiti a fost Mao Tse-tung, care, pe vremea când era student, a scris pe perete un manifest împotriva unui profesor de-al său din facultate, mesaj lung de 4000 de caractere chinezești. Ironia face ca în China arta de stradă a graffiti-ului să fie extrem de rară. Am găsit totuși în Shanghai nu doar un exemplu, ci un zid întreg: 

După ce am rătăcit zile întregi prin temple, grădini, muzee și zgârie-nori în Shanghai, ultima zi a vacanței acolo am păstrat-o pentru o plimbare artistic-contemporană. Am fost în cartierul Suzhou Creek, așezat la una dintre cotiturile râului cu același nume. Acolo, pe strada Moganshan, găsești atât o mică enclavă de galerii de artă contemporană chineză, cât și un lung perete cu graffiti, unul dintre puținele locuri din oraș unde este tolerat acest tip occidental de expresie artistică. 
  
La numărul 50, pe Moganshan Road, se afla o adunătură de depozite părăsite, de pe vremea când acolo funcționa o fabrică de textile (una dintre industriile cheie ale orașului în secolul 20). În anul 2000 un artist, pe numele sau Xue Song, a descoperit locul și, impresionat de potențialul zonei, și-a mutat reședința artistică acolo. Acesta a fost începutul dezvoltării artei în districtul Moganshan, care este astăzi cel mai mare și mai important centru cultural de grafică, fotografie, sculptură și pictură contemporană din Shanghai, aliniindu-se curentului internațional de recuperare a vechilor clădiri industriale și redarea lor locuitorilor, după ce sunt trecute mai întâi prin mâna transformatoare a artiștilor. 

În labirintul de alei dintre fostele depozite poți să îți petreci ușor o după-amiază întreagă, prin zecile de galerii mai mari sau mai mici. Am găsit acolo tot felul de lucruri ireverențioase față de orice tradiție (arta contemporană nu are nimic sfânt, nici măcar pe papa Mao): Buddha călare pe tunuri sau cu caschetă soldățească pe cap, satire la tineretul comunist din deceniile trecute, la proletariat, la armata chineză și mai ales la Mao și la cuvintele sale înțelepte din Cărticica Roșie. Deși am găsit și destulă pictură "conformistă", cele mai multe opere erau o combinație grafică de ironie deloc fină la adresa comunismului și a personalității încă omniprezente a lui Mao. (Și dacă tot e vorba de Mao, o să-ți placă și seria lui Wang Tong, Mao on the wall, cu fotografii ale lui Mao pe perete, sub formă de stenciluri și graffiti.)
  
Nu toate mesajele erau pamflete la adresa sistemului local, unele ironizau și cultura pop a occidentului, cu reprezentări ale imaginilor clasice ale lui Marilyn Monroe ori Che Guevara, sau integrand în cultura locală simbolurile omniprezente ale Mcdonalds-ului, lui Mickey Mouse sau băuturii Coca Cola. De asemenea, o altă serie de artiști, mai tradiționaliști, preferau să își tragă inspirația din elementele culturii și civilizației chineze clasice. 

Plimbarea prin galeriile de la 50 Moganshan Road trebuie să fie completată de zidul cu grafitti, pe aceeași stradă, câteva zeci de metri mai încolo, pe care se găsesc abstracțiuni, desene futuriste, urși panda deloc prietenoși, iepuri, un Bear Grylls, un Raoul Duke (Fear and Loathing în Las Vegas). Puține mesaje concrete, cu predilecție blockbusters și wildstyles, dar multă culoare și dezordine pe fundalul conformist al blocurilor uriașe. Pe lângă ele trec, anacronic, localnicii, din cu totul altă epocă.

moganshan-28.jpg

  
Dacă vă interesează arta contemporană în China, iată câteva site-uri de unde puteți începe: artscenechina.com
artistsandart.orgartsy.net.

Mai multe imagini în galeria de mai jos. Un cu totul alt tip de zid cu graffiti, într-o cu totul alt fel de țară, este East Side Gallery, sau ce a mai rămas din Zidul Berlinului.

Textul este o variantă revizuită a celui publicat în 2011 pe metropotam.ro